![]()
Ett ekologiskt och vackert intresse
av Nathalie Edman
Intresset började med att hon rörde ihop en sockerskrubb till sin väninna. Nu, två år senare, blandar hon ihop allt från schampo till läppstift i sitt eget kök.
En solig söndag träffade jag 22 åriga Hilda Forss som studerar nordisk litteratur vid Helsingfors universitet. Vid sidan av litteraturstudierna har hon ett annat kreativt intresse, ekologisk skönhetsvård. För två år sedan började hon fundera över innehållsförteckningarna som satt på hennes skönhetsprodukter. Något som resulterade i att hon kastade de flesta produkterna och tog saken i egna händer. Nu använder Hilda i stort sett bara ekologiska produkter som hon själv tagit fram. Schampo, tvål, fuktgivande krämer, ansiktsmasker, kroppsskrubb, läppstift och rouge är en del av hennes egna sortiment.
- Jag strävar efter att använda så mycket som möjligt av mina egna skönhetsprodukter för att kunna vara säker på vad det är jag använder.
Hilda har blivit något av en expert på området. Noga granskar hon innehållsförteckningarna och förklarar vad flaskorna och burkarna framför henne egentligen innehåller. Hon förklarar att innehållet i produkterna inte alltid är vad det utger sig för att vara.
- Skönhetsprodukter behöver bara innehålla någon procent av ett visst ekologiskt ämne för att produkten ska få kallas naturlig. Resten av innehållet är oftast sådant vi aldrig har hört talas om.
För att dela med sig av sin kunskap började Hilda Forss blogga. Med bloggen vill hon lära andra hur man enkelt kan göra sina egna skönhetsprodukter, allt från sockerskrubb till blåbärsmasker.
- Samtidig lär jag mig hela tiden ännu mer om ekologiska skönhetsprodukter. Bloggen tar upp mycket tid och jag läser många artiklar för att få mer kunskap, men jag håller så gärna på med det, menar hon.
Hilda har valt att skriva sin blogg på engelska men hon funderade både en och två gånger innan hon bestämde sig.
- Att skriva på svenska kunde ha varit lättare med då ämnet är så specifikt blir nog läsarkretsen större om jag skriver på engelska.
Hildas bloggläsare får tips om hur man med enkla ingredienser kan göra sina egna produkter. Under tiden som Hilda entusiastiskt berättar om sitt intresse för den ekologiska skönhetsvården rör hon ihop en härlig ansiktsmask med vit lera, honung och blåbär. Den doftar underbart och Hilda verkar dessutom kunna läsa andras tankar;
- Man kan äta den! En bra tumregel för det man blandar ihop är att man lika gärna skulle kunna äta det, säger hon med ett stort leende.
När det kommer till den blåbäriga maskens innehållsförteckning medger Hilda att hon inte är någon receptmänniska. Hon blandar gärna med ögonmått.
- Mängden beror på den individuella hudtypen och man måste helt enkelt testa sig fram. Har man torr hy tar man mera honung, har man fet hy kan man använda mera lera.
För att ta fram sina egna ekologiska skönhetsprodukter verkar fantasin vara det enda som stoppar en nybörjare.
- Rosenvatten är också väldigt användbart i alla hudvårdsprodukter. Det kan man hitta i t.ex. turkiska butiker, då det används till många desserter i östländerna.
Just nu kan man följa Hilda på hennes blogg då hon genomgår en såkallad "No 'poo"-kur. Det är en av de olika metoderna hon testar i samband med det stora hårtvättstestet. Dagen till ära hade Hilda tvättat håret med baksoda och äppelcidervinäger. Och hennes rödsprakande hennafärgade hår glänste extra vacker i vårsolen.
Följ med Hilda genom det stora hårtvättstestet på hennes blogg www.hildablue.com och se hur du kan bli mer ekologisk i skönhetsdjungeln!